Read about The Theory of Interest first, if you've come here because of women. Otherwise, check the table of contents. Despite model scenarios, you can lose some illusions here.

Pokud jste tu kvůli ženám, přečtěte si, o čem Teorie zájmu vlastně je. Jinak zkuste rovnou obsah. Ač uvedené jsou modelové situace, nedivte se, když tu přijdete o iluze.

Pět rysů úspěšného guru  

Posted by SomeoneCZ in

Napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, co mají všichni ti guru bohatnoucí z pseudovědy společného? Respektive, co mají společného jejich prezentace? Já si všimnul v tomhle článku uvedených pěti rysů.

A když jsem tak nad nimi přemýšlel, a to nejen v oblasti provázané se sváděním žen, uvědomil jsem si následující.

  • Nejde o pravdivost ani o přesnost rad, které vám dají. Co se počítá, to je vystupování autority, která vám s jistotou sdělí, co chcete slyšet. Případně na vás použijí Forerův efekt.
  • Vzhled hraje významnou roli, zejména u mužů [45]. Např. když vám místo faktů servírují přehlídku dámského spodního prádla. Anebo když vám o svádění vypráví žena, která neprezentuje tradiční romantické představy žen, ale která místo toho mluví jako "zkušený lovec žen Evžen". Apel na vzhled zabírá i na ženy – např. jim slibte zázračnou obuv, jejímž pravidelným nošením si údajně zkrášlí postavu (viz podrobněji).
  • Neexistuje žádný akreditační systém, který by hodnotil způsobilost guru "učit", jako je tomu např. u předmětů vyučovaných na akreditovaných vysokých školách.
  • Klienti guru nevolají po seriózní garanci odbornosti rad guru. Guru tak s vystavením účtu v podstatě říká: "zaplať mi za učení něčeho, co jsem sám nikdy nedokázal".

Inu, posuďte sami, zda při zamyšlení nad dále uvedenými rysy dospějete k tomu samému.

1. Autorita

Cokoliv guru řekne, to řekne s přehledem autority, která má pravdu, protože to říká. Nejedná se o nic jiného, než o vědecky prokázaný jev v praxi, viz publikace Stanleyho Milgrama [103]. Např. studenti byli ochotni dát svým spolužákům smrtelnou dávku elektrického proudu jen proto, že jim bylo s dostatečnou sebedůvěrou řečeno, ať to udělají, že jim to pomůže lépe se učit.

Když něco řeknete s naprostou sebedůvěrou, dostatečně sugestivně, běžní lidé vám to uvěří. I kdyby to byla zjevná blbost. Oni totiž nemají čas si všechno ověřovat. Když je přesvědčíte jistotou ve svém hlase či psaném projevu, dají na vás. Jen tak se napálit se nenechají lidé, kteří buď o dané věci už něco ví, anebo se alespoň namáhají kriticky přemýšlet. Buď to už znají, anebo chtějí znát podklady, na kterých překládané tvrzení stojí.

Klíčovou vlastností je, že guru, který se prezentuje jako autorita, vám nedá důkaz svých tvrzení. Věci jsou tak prostě proto, protože to tak řekl. Např. "když budeš myslet pozitivně a dělat vše, co jsem řekl, vyléčím tvé revma". Nebo, "když se budeš přesně držet mého postupu, svedeš neznámou ženu ještě ten den a budete mít spolu sex".

Případně se ještě pojistí tzv. neověřitelným tvrzením. Např. vám v případě neúspěchu řekne, že jste v jeho postup dostatečně nevěřili. Tím jste nemohli dostatečně aktivizovat samoléčitelské schopnosti svého organismu. A stejně tak dobře jste se díky tomu neztotožnili s jeho postupem svedení, takže jste nepůsobili dostatečně sebevědomě, a proto nebyl sex.

Vždy bude existovat nějaká obezlička, úniková cesta. Všimněte si, když si pseudovědecký guru nechá otevřená úniková vrátka, aby mohl každý neúspěch shodit na vás a ne na to, že jeho pseudověcká metoda je zkrátka nefunkční blud.

Užitečným nástrojem k udržení autority je moderování komentářů. Smutnou praxí je totiž také odvolávání se na existující vědecké články, ve kterých se ve skutečnosti nepíše to, co guru říká, že se tam píše. Třeba když jakoby doloží vědecký závěr pseudovědeckým zdůvodněním. Tím se snaží vyvolat falešný dojem, že pseudovědecké zdůvodnění musí být správné, když věda má pravdu.

Příkladem může být poučka, že když budete ve vztahu dbát na spokojenost partnerky na úkor své spokojenosti, budou z toho jen problémy. Což je logické. Byli byste frustrovaní, a z toho nic dobrého nekouká. Nicméně, guru to zdůvodní třeba tak, že ji tím nevědomě stavíte do role své matky. A vztah tedy nemůže dojít romantického naplnění. Což je Freudovina jak vyšitá. Jenomže informovaní lidé nejen že poznají rukopis Freuda, ale dnes už díky vědě ví i to, že paměť, tj. mozek, funguje jinak, než jak si Freud představoval. Nic z toho vám však guru neřekne, protože se prezentuje jako všeznalá autorita.

2. Rovnice

Stačí, poukážeme-li na to, že čistota je půl zdraví a veselá mysl také půl zdraví. Je s podivem, že tyto dvě rovnice, dávající dohromady zdraví celé, unikly dosud pozornosti lázeňských lékařů. Jejich využitím by bylo umožněno léčení v masách.

Zdeněk Jirotka - Saturnin

Poté, co jsem sestavil matematický model Teorie zájmu, pro mne o to více vyniklo, jak se i jiní uchýlili k popisu svých tvrzení pomocí rovnic. Ovšem ne vše, co je nazýváno rovnicí, se taky skutečně rovná.

Situace se má tak, že se jejich obvyklý čtenář domnívá, a to už navzdory vzdělání ze základní školy, že rovnici sestaví pouhým přidáním znaku rovná se. Např. 5 hrušek = 5 jablek. Pravda, je to postup k sestavení "rovnice" skutečně rychlý a příliš nezatěžuje mozkovou kapacitu příjemce nějakým přemýšlením. Jenže je naprosto špatně.

Když se podíváte na rovnice guru, dost možná zjistíte, že by za ně dostali pětku už od paní učitelky na základní škole. Tak proč byste měli brát návody takových lidi vážně, když demonstrují, že nezvládají ani učivo základní školy? Nebo ho snad nezvládáte ani vy?!

I takoví lidé se totiž najdou. Naprosto fascinující je pak projev kognitivní disonance. Že jejich guru sčítá hrušky s jablky, a ještě mu vychází naprosto neuvěřitelná čísla, to přejdou. Prostě řeknou, že guru rovnice nemáte brát doslovně, ale jenom jako inspiraci. Když zjistí, že rovnice, které mají být přesné a odrážet reálný svět, zkrátka nefungují, najdou si zdůvodnění, proč to nevadí.

Až uvidíte člověka, který sedí spokojeně v autě s prázdnou nádrží, točí volantem a dělá "brrrm, brrrm, hen, héén" viděli jste v praxi víru v rovnici, že auto pojede i s prázdnou nádrží (i kdyby to mělo být do kopce a bez vleku).

Ano, tohle byl příklad, který v praxi asi zrovna často neuvidíte. Je to přece jen příliš zjevné. Tak to zkusíme jinak. Abyste slečnu zaujali a svedli, musíte udělat, zde se poradí opravdu zbytečná hloupost, ale hlavně s úsměvem! Jako kdyby snad úsměv mohl zachránit třeba to, že se před normální, dospělou slečnou budete chovat jako pubertální tele imitující sebedůvěru 007. A když se to nepovede? Holt jste se jí málo dotýkali. Chyba v postupu fakt nebyla. Fak, ganxta, fak no, yeah! S trochou recese lze totiž podobně postupovat i při vystajlování vašeho outer-self:-)

3. Kniha

Co by to bylo za guru, kdyby svá moudra nevydal v knížce? Anebo, moderně, alespoň na DVD? Jenomže, každá knížka není užitečná, ať už si to o sobě tvrdí, jak chce.

Snad nejlépe je to vidět na sebechvále jednotlivých guru, že každý přišel s něčím novým, něčím revolučním. Zkrátka, že současnou úroveň znalostí posunul někam dál. Čímž vám implikuje, že to, co vymyslel, to přeci zcela jistojistě funguje.

Když něco funguje, lze to jednoznačně a nezávisle ověřit vědeckou metodou. Co však mají knihy takových guru společného? Tito guru své údajně funkční objevy nikdy nepublikovali ve vědeckých peer-review článcích, nejlépe v impaktovaných časopisech. Jo, to se pak knížky píšou jak po másle, když vás netáhne ke dnu kotva odborné recenze. Když se totiž nemusíte držet faktů, můžete si "plácat játra jak je vám libo a ovcím čtivo".

Představte si např. že si někdo napíše, že se posledních 25 let věnuje výzkumu vztahů. To zní hezky. Tak si zadáte jeho jméno alespoň na scholar.google.com. A ejhle, nikde nic. Na jednu stranu je hezké, že se tomu věnoval tak dlouho. Ale na druhou stranu, jestli si 25 let bádal bez zpětné vazby lidí, kteří jsou zvyklí výsledky posuzovat objektivně a nezávisle, pak je to k ničemu. Protože taky mohl vybádat leda tak pěknou ptákovinu.

Jedná-li se o knihu, ve které vám není překládáno nic nového, měli byste se ujistit, že je její autor alespoň dobře obeznámen se současným stavem poznání dané problematiky – tzv. State of the Art. Tj. toho, na co už přišli jiní a co bylo nezávisle ověřeno – tedy necitovat další bludy. Pokud však guru předkládá něco "zázračně" nového, mělo by to být nejprve publikováno v peer-review vědeckých časopisech.

"Plácat si játra", že bylo objeveno něco nového, to svede každý. Ale objevit něco opravdu nového, na to už každý nemá. Dejte si pozor na hlupáky, kteří si myslí, že na to mají. A na podvodníky, kteří to jen tvrdí, jakbysmet.

Kniha není automaticky užitečná ani pravdivá jen proto, že byla napsána.

4. Líbivost sdělení

Guru vám říkají, co chcete slyšet bez ohledu na to, zda je to vůbec reálné, či nikoliv. Když bude chtít ovce slyšet, že je tráva modrá, guru jí poví, že je modrá. I kdyby oba stokrát viděli, že je zelená. Když chce ovce koupit a guru prodat, neuděláte s tím nic. Pouze my chytřejší (pozor, toto je líbivý apel na vaše emoce;-) si uvědomíme následující.

Každý člověk chce být milován, ctěn a těšit se plnému zdraví. A chce mít sex. Toto jsou základní exploity. Guru líbivosti sdělení dosáhne tím, že na vás použije alespoň jeden z nich. Tj. jakože vám slíbí alespoň jedno zlepšení – např. že s jeho radou získáte krásnou ženu, která vám orgasmem omdlí v náručí, vyhrajete v loterii a ještě se vyléčíte z revma. Anebo že s kusem obyčejného plastu dosáhnete vynikajících sportovních výkonů. O fakta tu nejde ani omylem.

Musíte např. pro svedení ženy udělat něco, co je vám nepříjemné? Třeba překonat strach z odmítnutí, když si říkáte o její telefonní číslo? Guru má dvě možnosti, jak vás ovlivnit.

  1. Dokud neseberete odvahu si o číslo povědět, nejste hodni toho, aby vám guru věnoval svůj drahý čas. Přece jím nebude plýtvat na nějakého ňoumu!
  2. Guru vám zkrátka řekne, že to nemusíte dělat.

Jde jenom o to, co se vám bude líbit víc. Zda to, že si zasloužíte přízeň velkého guru, nebo to, že nebudete muset dělat věci, které jsou vám nepříjemné.

Pochopitelně je možné spojit oba přístupy. Nejsnazší je povědět, že hezčí dívky získáte s první možností. Nesmělí, kteří preferují druhou možnost, totiž budou rádi i za průměrné hezké dívky. Ošklivky pochopitelně slibovat nebudete, protože ty se zkrátka nelíbí.

Ahá, klient říká, že něco takového slyšel? Že už to na něj někdo zkoušel a nevyšlo to? Nevadí. Stačí mu pošeptat, že vy nabízíte techniku, kterou zná jenom pár vyvolených. Nádech tajemství a zvýšená taxa pak už udělá své.

Mimochodem, proč si myslíte, že jsou např. weby guru svádění protkány obrázky lepých děv, které se příležitostně dívají i na lepé jinochy se zaujetím více než nemalým? Anebo proč jsou u "zdravotních" produktů fotky lidí kypících zdravím?

Zkrátka, každému naservírujete, co chce slyšet. Více se o této technice můžete dočíst pod názvem Sugar Lump, např. v manuálu psychologické manipulace Cold Reading [84]. Zároveň se však toto téma dotýká i náborových technik sekt a sebeprezentací kultů veřejnosti.

Užitečnými nástroji k udržení líbivé prezentace je moderování komentářů, převlek slušňáka a selektivní paměť.

A propó, jako příklad z finančního sektoru, až vám budou nabízet skvělou investiční příležitost se všemi těmi super procenty, zkuste si ten údajný zisk přepočítat na absolutní čísla. Takové cvičení by totiž nemuselo být výhodné jenom pro rozvoj vašeho kritického myšlení, ale i pro vaši peněženku.

Využití exploitů, tj. apel na vaše emoce a touhy, má ještě jeden společný rys. Ačkoliv je slibovaný efekt nereálný, guru trvá na tom, že ho lze dosáhnout. Chce-li vám něco prodat, musí vás nejprve zviklat, abyste koupili, že to jde. A proto postupuje v této sekvenci:

  1. Uvede pseudovědecké argumenty, proč to jde. Jakmile mu dojdou, nebo předpokládá-li jejich neúčinnost, přechází k fázi číslo dvě.
  2. Vymýšlí si pseudoargumenty, proč nemůžete pochopit, že to jde. Hraje na vaše emoce tím, že se staví do role někoho, kdo vám chce vlastně poradit. Nechce. Když vás nezvyklá ani tímhle, nebo už to trvá moc dlouho, přikročí k poslední fázi.
  3. Jako kolovrátek bude opakovat, že to jde. Bude se tvářit jako bezkonfliktní člověk, který svým oponentům nechal jejich názor, tak ať laskavě oni jemu nechají jeho názor. Že mu prokázali nesmysly, to už pochopitelně jen tak nezmíní. Nemá-li jiného zbytí, řekne, že záměrně přehání, aby pomohl lidem nabourat jejich zažité představy, které je omezují. To jako že jim vlastně lže pro jejich (údajné) dobro? Přemýšlejte.

Že vás neopije rohlíkem, to bystřejšímu guru může dojít už v průběhu diskuse. Proto se celou diskusi pokusí ukončit, aby si zachoval svou pochybnou čest. Tento manévr je známý např. z věštění, kdy se ukončí seance, protože je klient příliš skeptický a nemá tedy otevřenou mysl [84]. Jinými slovy, protože klient zjistil, vo co gou.

5. Peníze

Chcete slyšet víc, než kolik toho váš guru obvykle sdělí široké veřejnosti? No, tak to si musíte koupit jeho knížku, DVD a ještě se urychleně přihlásit na jeho školení! V průběhu vašeho pseudovzdělávacího procesu zaplatíte za výsledek činnosti, do které guru investoval svůj čas.

O peníze si může povědět i poctivý člověk, kterému tak zaplatíte za poctivě odvedenou práci. Ale všimněte si jednoho. Ani jeden z výše uvedených rysů není podmíněn ani výsledky, ani znalostmi, které byste guru pseudovědy ve vaší dobré víře připsali.

Alespoň trochu protřelý guru si totiž dá pozor, aby vám nic konkrétního neslíbil [84]. Když vám nic neslíbí, nemáte, co byste reklamovali, za co byste ho nařkli, že nefungovalo. Příkladem: guru vám prezentuje, co všechno si on myslí, že je možné. A trik je v tom, že ošálený člověk to mylně pochopí tak, že mu guru říká, co mu splní, či co ho naučí. Tak to ani omylem. Vždy jsou tam nějaká zadní vrátka – viz hned první rys.

Konkrétní a ověřitelná tvrzení jsou zřejmě jenom ceny,
které vám pseudovědečtí guru za své bludy naúčtují.

Obrázky: James Earl Jones jako soudce Tulsa z filmu Barbar Conan. Na prvním ukazuje laskavou tvář guru rozdávajícího lásku, vědění a moudrost. Na druhém je už zjevné, jak racionálně laskavý guru reaguje na odlišný názor podkopávající jeho autoritu.

This entry was posted on Monday, October 17, 2011 at 7:31 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 komentářů

Post a Comment