- Intro
- Co je feromon?
- Účinnost
- Feromony jako afrodisiakum, nebo k posílení účinků afrodisiaka
- Co (ne)mohu od feromonů očekávat?
- Kde se feromony berou?
- Androstenol
- Androstenon
- Androstadienon
- Androsteron
- Copuliny
- Luteinizační hormon
- Účinná vzdálenost
- Enigma opět padla
- Plánované rodičovství
- Další feromony a tajné přísady
- Pentagon
- Citace
- Svědectví uživatelů
- Zákaznický test
- Sociální dopady
- Shrnutí
Maximálně účinný koncentrát. Úspěch nejen u žen. Připraveno pro specifické poměry. Dejte lidem najevo, že jste vůdčí typ a budou v komunikaci s vámi příjemnější. Feromony jsou o úspěchu. Spusťte velmi silné, nejenom sexuální, odezvy u opačného pohlaví. Náš feromon je sexuální dynamit. Štěstí, sympatie, důvěra, láska, úspěch – to vše teď máte na dosah ruky. Okamžitě vzrušte, zaujměte a sveďte ty nejkrásnější ženy, kde chcete, kdy chcete a jak často chcete. Jedinečné lidské feromony. Vědecky ověřeno. Tisíce děkovných dopisů!
Co doprovází prodej feromonů, je i reklama, díky níž se někteří domnívají, že stačí feromon aplikovat a každá po vás půjde. Tak si ho koupí, aplikují a vyrazí mezi lidi. Najednou se cítí více sebevědomě a zaznamenávají i více signálů od opačného pohlaví. Ale co se nestane, nic se nestane. Přišli sami, odešli sami.
Na řadě je pochopitelně úvaha, že je prodejce feromonů podvedl, aby z nich vytáhl prachy. Proto také někteří prodejci upozorňují, že feromony pomohou, ale neudělají vaši práci za vás. A také vám nezamlčí fakt, že ne všechny přípravky jsou stejně účinné, ale že zrovna ten jejich funguje. Dokonce můžete být i varování před podvodníky, např. aféra di-dehydroepiandrosteron [44]. Nepleťte si s dehydroepiandrosteronem (DHEA), který skutečně existuje.
Každý alespoň trochu vnímavý a inteligentní člověk si musel uvědomit, že v okamžiku, kdy na sebe někdo napatlá zázračnou vodičku, v jejíž účinky věří, bude se díky tomu cítit více sebejistě, což mu jednak zvýší šance a jednak bude zvědavý na instantní úspěch, díky čemuž bude své okolí pozorovat mnohem pozorněji a bude si všímat věcí, které by dříve přehlédnul. A dále si také uvědomí, jestliže prodávaný feromon sám o sobě nestačí, pak je více než sporné, zda vůbec hraje roli, neboť ženy lze sbalit i bez komerčních feromonů.
Souhlasím, že feromony fungují jako signál, který přenáší informaci – viz Teorie handicapu [19]. A také souhlasím, že na ně lidé reagují. Jenomže tohle je jenom malá, pečlivě vybraná část informací, kterou nás prodejci feromonů krmí. Slovo signál samo o sobě ještě neznamená, že o vás daný signál také říká něco dobrého. Čtěte dál a dozvíte se, co říkají výsledky testů z laboratoří, nezávislé testy, které nejsou cenzurovány prodejci feromonů, co se doopravdy píše v prestižních impaktovaných časopisech, ale také i např. výsledek výzkumného záměru Pentagonu v rámci projektu nesmrtících zbraní. Čtěte a dozvíte se, co jste vědět neměli.
Co je feromon?
Jak napovídá řecký původ slov "ferein" – přenášet, a "hormon" – vyvolat, feromon je chemická sloučenina, kterou normálně produkuje tělo, přenáší se, a u možného příjemce by potencionálně mohla vyvolat určitou reakci [45]. V případě feromonů použitých jako moderní nápoje lásky jde o změnu v chování. Konkrétně v rozhodování, jako kdybyste jí přišli mnohem atraktivnější, než by bylo normálně možné.
Možných účinků feromonů na lidi je více a s oblibou se sdělení formulují ve stylu: "když to fungovalo tam, tak proč by to nemělo fungovat i pro svádění?". Další možností je pokus o demonstraci na hmyzu, nebo např. na savcích – pes a hárající fena. Vidíte? Zkusí nasměrovat vaše úvahy tím správným směrem, abyste sami a svobodně mohli dojít k poznání, že by to konec konců mělo fungovat i na lidech. Taktně se přechází fakt, že člověk má mnohem větší inteligenci a svobodnou vůli. Lidské chování je příliš komplexní, než aby se vždy řídilo "voláním přírody" [45, 46]. Tuto skutečnost potvrzují i články "Evoluční biologie" a "Pohybová rovnice zájmu", které dospěly ke stejnému poznatku, ač každý z jiného úhlu pohledu.
Účinnost
Prodejci feromonů se rádi odkazují na články v novinách, které volně přepisují závěr nějakého vědeckého článku s tím, že laskavý čtenář si ho jistě sám projde a bude mít odpovídající znalosti z biologie, chemie, atd. – když by tedy milému novináři nechtěl bezvýhradně věřit. Problém: i takoví se najdou a tak si teď čtete;-)
Další oblíbenou možností je televizní pořad, který ukazuje, jak feromony fungují. Zejména ty vybrané mají jasno v tom, jak rychle a účinně prokázat schopnosti feromonů. A zde se projevuje schizofrenie prodejců, kteří zatvrzele odmítají garantovat alespoň minimální účinnost v konkrétních číslech tak, abyste si to všichni mohli přesně ověřit. Místo toho vám jenom zaručí možnost, že byste s feromonem mohli, ale také nemuseli, nějakou sbalit. Ovšem, tohle si každý můžeme zaručit sám za sebe a ještě jim kvůli tomu nemusíme cpát naše peníze!
Vysvětlení prodejců: kdybych je používal, tak bych se tak "blbě neptal"*. Pochopitelně – když jsem o něčem přesvědčen, tak o tom nepochybuji. Zase nám sdělují polopravdu, která navíc ani neodpovídá na otázky:
- Proč tak zatvrzele odmítají být konkrétní?
- Jak tedy objektivně zjišťují, že zrovna jejich výrobek je lepší, než ten konkurenční?
*Jejich zisk totiž pochází i od lidí, kteří si koupí alespoň jednu dávku, protože prodejci uhodili na jejich strunu fair play, že by kritizovali to, co sami nezkusili. Pro takové jednání se používá název sociální inženýrství [47] a jeho cílem je zmanipulovat lidi podle vašich potřeb. Kolik z vás už přece vidělo vycházet bezdomovce z obchodu s flaškou vodky poté, co dostal peníze na jídlo.
Naštěstí pro vás se potřebné informace dozvíte zde. A to zcela zdarma, aniž byste museli platit za zkušební vzorek, který vám každý neposkytne gratis. Vaši případnou kritiku lze totiž shodit tím, že z jednoho vzorku, ještě bůhví jak použitého, se nedají dělat věrohodné závěry. I taková je praxe.
Feromony jako afrodisiakum, nebo k posílení účinků afrodisiaka
Pojmenování afrodisiaka je odvozeno ze jména řecké bohyně Afrodity. A z historie známe celou řadu nápojů lásky, které se postupem času ukázaly jako neúčinné, když se na scéně objevil další [48].
Příkladem, lidé věřili v tzv. „zákon podobnosti“ [49], díky kterému to odnesli nosorožci. Jejich roh byl vnímán jako falický symbol a už měli důvod je střílet, jen aby bylo z čeho udělat prášek působící jako afrodisiakum.
Lidé jsou ochotní vyzkoušet leccos a leckdy je to i o zdraví. Například účinná látka Španělské mušky je cantharidin. Ano, je to jed; tj. po jeho použití skutečně budete cítit něco jiného než obvykle. Od 32mg výše mluvíme o smrtelné dávce [50]. Ovšem samečci ho používají jako sexuální feromon. Zkusíte si to také? Současná realita je pak taková, že i vláda se postupně zajímá o jednotlivé prodejce afrodisiak, aby dokázali svá tvrzení [49]. A další vývoj? Prodej výrobku byl ukončen. Konečně, nejde jenom o zdraví, ale mohlo by jít o možné nekalé obchodní praktiky – viz např. zákony EU: "Směrnice o nekalých obchodních praktikách".
Poučíme-li se z historie, dosud nebylo objeveno žádné afrodiziakum. Pouze byly připisovány účinky afrodisiaka. Dostavení se erekce ještě neznamená, že se dostaví i větší chuť na sex, což nám dokumentuje právě příklad španělské mušky. Chuť na sex můžete zvýšit psychoaktivní látkou, např. alkoholem. Psychoaktivní látky však nejsou afrodisiaka, protože jejich primární účel je jiný než zvýšení sexuální touhy. Např. alkohol může vyvolávat i deprese. Ani látky jako Viagra nejsou afrodisiaka. Zaměřují se na poruchy erekce, ne na mozek.
Nejde-li o psychoaktivní látky, můžete slyšet, že účinky látky vydávané za afrodisiakum jsou potvrzeny spokojenými uživateli. To proto, že nejsou potvrzeny klinickými testy. S látkami známými k dnešnímu datu zažijte leda tak placebo efekt – při nejlepším.
Afrodisiakum by vždy muselo zvednout chuť na sex, a důsledkem by se dostavila erekce. Poznávací znamení: není známa látka s takto vymezeným účinkem.
Co (ne)mohu od feromonů očekávat?
Co je každému jasné, aplikací nezískáte potřebné znalosti, zkušenosti, ani se nezlepší vaše sebeovládání. Pouze se můžete cítit více uvolnění a sebejistí. Jedná se však o placebo efekt, jak se ukáže v dalším textu. Nutnou a postačující podmínkou je vaše víra, že použitý nápoj lásky skutečně funguje.
Vypadáte-li jako Quasimodo, nebo jste-li třtina ve větru se klátící, feromon s tím nic nenadělá. Ona to stále uvidí. To byste museli používat psychoaktivní drogy, mezi které patří i halucinogeny. Tyto látky jsou buď mimo zákon, nebo se používají jako prostředek psychiatrické léčby a jejich použití je přísně monitorováno. Příkladem za všechny je LSD [51]. Pokud by feromony skutečně měly na lidi psychoaktivní účinky, pak:
- je pouze otázkou času, kdy toho dobráka, který vám to prodává, seberou příslušné úřady
- také by ho mohli obvinit za porušování základních práv a svobod, protože ona se jejich účinkům nevystavuje dobrovolně
Nicméně, zatím nám tu prodejci feromonů volně pobíhají a zamořují Internet, takže to také, byť nepřímo, vypovídá o tom, jak "funkční" jejich zboží doopravdy je. Jo, kdyby tak měli výsledky jako např. bývalý projekt CIA MK-ULTRA [52]… (MK jako Mind Control)
Další pohádkou, kterou nás zásobují, je, jak se z vás stane alfa. Přečtěte si článek o Evoluční biologii a sami uvidíte, jaký je to nesmysl.
Kde se feromony berou?
Feromony používané jako nápoje lásky spadají do rodiny androgenů. Konkrétně se do prodeje dostaly např. androstenol, androstenon, androstadienon a androsteron. Sice se o všech mluví jako o feromonech, ačkoliv jednoznačně mluvíme o steroidech. Například klasifikace androstenonu jako lidského feromonu je sporná [53]; také viz VNO dále v textu. Až na případy anosmie, neschopnost cítit (např. jeden konkrétní odér), je možné cítit vůni/zápach androstenonu [54], případně lze tuto schopnost vypěstovat [53]. S dostatečně vágní definicí, by se však jako feromon kvalifikoval např. i aceton, který je také jedním z produktů lidského těla (samozřejmě v malém množství) a má mj. vliv na vaši náladu [55].
Velmi zajímavou otázkou je, kde se ty zázračné feromony berou. Tvrzení, že vám prodávají pravé, lidské feromony, nejsou zrovna z těch, která by se dala označit za nejpravdivější.
Že by výrobce zaměstnával partu u žen úspěšných borců a od nich zachytával pravé, lidské feromony, to je evidentní nesmysl. I kdyby feromony dokázal zachytávat a uchovat, tak by neuspokojil poptávku.
Například androstenon se nachází v lidském potu, moči a ve slinách divokých prasat. Androstenol se ve velkých množstvích vyskytuje ve slinách divokých prasat a v lidských potních žlázách. Kdyby se profláklo, že na sebe zákazníci patlají feromon z některého z uvedených zdrojů, přípravku by to zřejmě na oblibě dvakrát nepřidalo.
Také odebraný vzorek kůže ještě nějakou chvíli uvolňuje feromon. Aneb jak David Berliner k objevu přišel. Že by se v každé lahvičce ukrýval doslova kousek úspěšného baliče? Tzv. "Zombie Pack"? Asi ne...
V praxi to vypadá tak, že ten zaručeně pravý, lidský feromon se vyrábí průmyslově, synteticky. Zkuste si představit následující scénář: Nějaká velká chemická firma v USA vyrobí požadovanou chemikálii, která je specifikovaná popisem skladby, ne účinkem. Rozumějte, objednávka se nepíše "chcu ten feromon, by na mě letěly všecky koce", ale "5α-androst-16-en-4-one". Vyrobená chemikálie pak připutuje do menší firmy u nás, kde se podle požadavků namíchá do lahviček a olepí se líbivou samolepkou "We Are The Champions!". Oni však nic, oni jsou jen prostředníci. Final product následně odebéře nějaký Franta z Horní Dolní, u kterého lze učinit objednávku na tento zázračný přípravek. Případná webová prezentace může být libovolně protkána tvrzením, jak Franta vyrábí, testuje a vyvíjí. Situace se stává komickou, když každý z prodávajících Františků tvrdí, že zrovna on má ten jedinečný feromon.
Ctihodný podnikatel František nás posléze také může upozornit, že kdyby to byl podfuk, tak by se neudržel v obchodu, protože by lidé přeci nekupovali, co nefunguje. Jenom tak nějak zapomněl zohlednit fakt, že řada lidí je schopná kupovat placebo efekt v domnění, že o žádné placebo nejde. Kdepak k tomu asi v případě feromonů přišli? Vůbec bych se nedivil, kdyby páni Františci v honbě za penězi důvěřivců použili informace tohoto článku k zdiskreditování své konkurence, opatřivše nás ubezpečením, že zrovna jejich výrobku se to netýká.
Nastíněným scénářem se také vysvětluje, proč používám termín prodejce feromonů a ne výrobce, či dodavatel. Ne, že by jim nebylo jasné, k čemu se to celé ve finále použije. O tom bych vcelku pochyboval. Ale peníze jsou zřejmě také feromony, když jim nesmrdí, ale přitom jejich chování ovlivňují;-7
Androstenol
Věděli jste, že lanýže obsahují androstenol? Díky němu je divoká prasata dokáží najít i pod zemí. Jako nápoj lásky však selhává. Bylo dokázáno, že androstenol nemá žádný vliv na vnímanou fyzickou přitažlivost [56]. Navíc [45] uvádí, že v systému signálů by stejně signalizoval vhodnost ženy pro muže – tj. ne naopak.
Nyní je vhodný čas udělat si malé vědecké kázání. Skutečná věda netvrdí, že něco platí, když pro to nemá důkazy. Pouze připouští, že některé výsledky by mohly něco naznačovat. Spolek pseudovědců, kteří např. píší články podle vzoru "feromon jest můj nejlepší přítel", však dělá z "naznačuje" "platí". Ač by tedy např. [45] mohl připouštět vliv androstenolu na vnímanou fyzickou přitažlivost, [56] dokazuje, že neexistuje. To se ale marketingově příliš nehodí.
Androstenol má pižmovou vůni, která je vnímána jako příjemná. Bohužel, androstenol rychle mizí a oxiduje na androstenon [45], což vás hned v příštím odstavci zrovna nepotěší. Vlivem androstenolu ženy hodnotí muže o něco lépe [57], ale muž si ho musí být schopen sám produkovat ve správném množství. Potřebuje se vypořádat s následky oxidace, ke které dojde do 20 minut [45]. Externí zdroj tedy není řešení, ale způsob, jak sabotovat sami sebe. Dobrou zprávou je, že pižmovou vůni nemá jenom androstenol [58]. Jenomže, ne každá náhražka je bez rizika [83].
Androstenon
Androstenon je signál [19], který odpuzuje ženy [45] a možná tak identifikuje neplodné samce. Jestliže téměř všechny studie potvrdily, že ženy považují androstenon za negativní signál nezávisle na průběhu ovulačního cyklu [45], lze se z evolučního pohledu domnívat, že půjde o rychlé vyhodnocení plodnosti. Třeba když by neplodnost korelovala s abnormálními hladinami příslušných hormonů?
Vhodnost genotypu [81] vyjadřuje tzv. vývojová stabilita/Developmental Stability, která se projevuje jako nízká tzv. Fluctuating Asymmetry (FA) – čím nižší tím lepší. Ženy v plodném období zohledňují stabilitu [78]. Nestabilita/FA tak může indikovat neplodnost [80], poškozený imunitní systém a další selhání [82]. Zvýšený podíl androstenonu je pak signálem, že něco není v pořádku a ženou vnímaná hodnota FA stoupá – pokud jí genetická výbava umožní signál interpretovat [53].
Zaměříme-li se konkrétně na neplodnost, co ovlivňuje např. pohyblivost, životnost, či velikost hlavičky spermie? Ultimátně za tím stojí DNA+RNA+prostředí – viz článek "Evoluční biologie". Samička ovšem neprovádí přímo testy DNA, ale místo toho využívá nějaký jiný indikátor. Jako když si změříte teplotu a máte poněkud více než 36,8°C. Výzkum těchto indikátorů je pochopitelně žádoucí, protože řada onemocnění by se dala začít léčit včas – vliv prostředí.
Vrátíme-li se k androstenolu, čím více ho na sobě máte, tím více androstenonu z něj vznikne a tím více budete ženy odpuzovat. Někteří prodejci se však předhánějí, kdo má v nabídce vyšší koncentraci androstenonu. Možná se řídí heslem, čím víc proužků, tím víc Adidas.
Je komické, jak sami svými radami dávají najevo, že něco nehraje. Například vám prodejce dodá přípravek, o kterém se bude chlubit, že obsahuje nejvyšší koncentraci androstenonu na trhu. A zároveň vás nabádá, abyste ho nanášeli jen v malém množství. Jak je to tedy s heslem, čím více, tím lépe? ;-) Oficiální zdůvodnění: příliš velké množství by z vás mohlo udělat až moc alfu (rozumějte macho) a to by některé ženy mohlo odradit:D Další perlou, kterou nám v návodu sdělí, je, že ho máte překrýt parfémem.
Protože androstenon ženy odpuzuje, je pochopitelně ve vašem vlastním zájmu, abyste ho na sobě měli co nejméně. Když se podíváte na složení vašeho parfému, vody po holení, antiperspirantu, či deodorantu, můžete tam objevit např. alkohol, phenyl etanol, phenethyl a další látky, které likvidují androstenon [59]. To abyste nesmrděli [58, 59].
Jste-li agitováni příběhem, jak si kdosi zakoupil androstenon a neměl s ním u žen mnoho úspěchu, čtěte dál. Protože jestli ho psal prodejce, tím pravděpodobněji se dočtete, jak bylo posléze nalezeno optimum snižováním použité dávky. Jednoduché a logické vysvětlené, které je navíc v souladu s vědeckými poznatky, zní: nasmrděli jste se tak, až vás žádná nechtěla a to byl pro vás šok. Vedeni vírou, protože nezávisle ověřená fakta pro to nemáte, jste snižovali dávku, až jste se prakticky vrátili na normál. Tj. opět jste se pro ženy stali přitažlivými. A komu chybělo sebevědomí, mohl ho získat placebo efektem. Vírou v to, že má na sobě nějakou zázračnou vodičku. V jeho mysli má tak androstenon takové účinky, jaké v reálném světě nemá. Nezapomeňte si všimnout, že jste vlivem šoku neřešili svou celkovou ne/úspěšnost u žen, ale neúspěšnost, kterou vyvolala právě ona počáteční dávka androstenonu.
Takže si to shrneme. Nejprve vám prodají látku, která vám ve skutečnosti uškodí, ale to vám neřeknou. Potom (někteří totiž nemají v nabídce pouze feromony) vám prodají i parfém – tj. protilátku. Závěrem vám sdělí, že obě látky dohromady zvýší vaše šance. Jinými slovy, pokud to vhodně nadávkujete, povede se vám neutralizovat draze zaplacený androstenon, aby zbyl pouze parfém. Ten parfém, který mohl být ještě dražší a jehož značnou část jste vyplýtvali na neutralizaci androstenonu. Navíc sloučenina, která takhle vznikla, nejspíš moc nepůjde dohromady s vyváženou vůní kvalitních parfémů. Do boje tak vyrážíte sice po aplikaci feromonu, ale už bez feromonu – naprosto jasně se jedná pouze o placebo efekt [60, 61]. Nezdá se vám, že by mohlo jít o podvod na zákazníka?
Důkaz o placebo efektu nám ostatně poskytnul i sám feromonový průmysl. Podívejte se na následující tabulku [62], kde je uveden obsah androstenonu v jednotlivých přípravcích.
Primal Instinct | 0,0495% wt.(váha) |
Realm Pheromone | Méně než 0,005% wt. |
Androstenone Pheromone Concentrate, Playboy | Méně než 0,005% wt. |
Hi-Octane+2-Beaches Pheromone | Méně než 0,001% wt. |
Athena Pheromone 10X | Negativní |
Yes Cologne-Perfume Pheromone | Méně než 1 ppm (jednotek na milion) |
Victoria's Secret "Secret Signal" | Negativní (výrobce neudává androstenon ve složení) |
Kdo by si dal tu práci a prošel fóra fanoušků ještě z doby, než se profláklo, že např. Athena neobsahuje androstenon, zjistí, že koncoví uživatelé všechny produkty hodnotili jako funkční. Zejména Athena dostávala velmi dobré hodnocení [63]. Bylo to snad tím, že za ní stála doktorka biologie? Lidský mozek má sklon akceptovat fakta, která se nabízejí jako zřejmé vysvětlení [37, 38, 39]. Takže jestli doktorka biologie říká, že to bude fungovat, já jsem v tu dobu sbalil ženu, tak to musí fungovat. Oficiální stanovisko prodejců: v žádném případě se nejedná o placebo efekt.
Někteří však nabádají, abyste parfém nepoužívali, protože by to zničilo feromon. Jde tedy čistě o vaše schopnosti, vybuzené efektem placeba. Zda dokáže překonat negativní informaci, kterou o vás androstenon šíří [45]. Je přirozené se zpotit a tak můžeme předpokládat nějakou hranici, do které je možné úroveň signálu přirozeně ignorovat – proč se každý nežene za co nejvyšší koncentrací, když už se rozhodl androstenon přidat? ;-) Dalším ovlivňujícím faktorem je ovulace [64]. A díky genetickým variacím se dokonce může stát, že dotyčná bude signál ignorovat [53]. Jako kdybyste přípravek vůbec nepoužili – tj. efekt placeba.
Androstadienon
Androstadienon má silný zápach potu. Každá bude šťastná, že jste se nedokázali osprchovat;-) Ač dokáže ovlivnit hladinu kortisolu u žen (zmírňuje stres), nemá vliv na její rozhodování [65] a stejně tak nemá vliv na vnímanou fyzickou přitažlivost [66]. Navíc byly výsledky patrné pouze při interakci opačných pohlaví, u heterosexuálních jedinců.
Statisticky vzato, až na pár vyjímek, žena je tím, kdo dává kopačky. Jistě "má" tedy význam zmírňovat její stres z toho, že odmítne dalšího v řadě:-O
I když si to možná neuvědomujete, na vaší pokožce se odehrává čilý život. Mohli byste tam objevit například bakterii Corynebacterium, jak transformuje androstadienol a androstadienon na androstenon [45]. A jste tam, kde jste byli.
Androsteron
Androsteron je steroid, který má slabou androgenickou aktivitu. Androgeny ovlivňují růst mužských sexuálních znaků – primárních i sekundárních. Jestli se někdo domnívá, že si jeho aplikací pomůže na počkání, pak nemám důvod nevěřit, že i příběhy z Ordinace v Růžové zahradě pro něj budou skutečné. Zejména když ho nebude aplikovat vnitřně.
Copuliny
Copuliny jsou kyseliny, které vylučuje vagína. Jejich složení a efekt se mění v závislosti na menstruačním cyklu [67]. Pánové pod jejich vlivem zvyšují hladinu vylučování androgenů [45] a k ženě se tak dostanou potřebné signály. V tomto kontextu můžeme uvažovat, že žena signalizuje nabídku a vybírá si na základě odpovědí – signálů od mužů, které stimulovala právě její nabídka. Možná už tušíte háček – pokud ten fešák, kterého chce sbalit, vyšle nevhodnou odpověď, sama ho odmítne navzdory svému původnímu záměru. Jistě, pro výběr optimálního otce je to výhoda, ale přece jenom, tohle v úmyslu zřejmě neměla, když copuliny kupovala…
Ale co když by to přece jenom byl její záměr? Pak má ten samý problém, jako u všech zbraní hromadného útoku: bude-li cíl ve skupině mužů, jak pozná, který voní nejlépe? Jejich signály se pomíchají a nepozná nic. Pokud cíl dokáže izolovat, pak je to jasné. Stačí si čichnout, jestli vylučuje feromony ve správném poměru. Viz výše zmíněná souvislost s potem. Dokáže-li ho zpotit např. tancem, sportem, nebo během na noční autobus, může požadovanou informaci získat i navzdory deodorantu. Prodej copulinů dává smysl, pokud je prodáváte. Pro koncovou uživatelku ho tam moc nevidím.
Ale uvažujme ještě více do hloubky. Citlivost na androstenon je dána jak geneticky, tak i ovulací [64]. Ovulace je částí menstruačního cyklu, který ovlivňuje složení copulinů, a tedy i jejich účinek na muže [67]. Pokud se na to celé podíváme jako na komunikační protokol, různé složení copulinů představuje různé typy zpráv, na které se kladně akceptují různé typy odpovědí. Žena v plodném období vyvolává u mužů zvýšenou produkci androstenonu, a proto ho v tomto období toleruje ve větším množství. Není-li však v plodném období, ale přesto ovlivňuje muže komerčně prodávanými copuliny, může se jí dostat odpovědi, která je sice správná pro daný signál copulinů, ale už není správná pro její mozek, který tak muže odmítne, i když by jí ve skutečnosti vyhovoval. Ve svém důsledku by to také znamenalo, že signálový souboj dvou žen o jednoho muže vyhraje ta v plodném období období – což potvrzuje [78].
Tedy, vyhrála-li by, kdyby… Někteří prodejci rádi míchají copuliny s androstenonem, což jenom zvyšuje pravděpodobnost, že muže odmítne. Znalci vojenské techniky jistě znají termín jamming – ač ten má zmást nepřítele, ne vlastní jednotky. Že se odmítnutí vždy nekoná jenom dokazuje, jak je lidské chování příliš komplexní, než aby feromony rozhodovaly o všem [45, 46]. Mění-li se hlášená úspěšnost, pak skutečně mluvíme o placebo efektu i v případě copulinů.
U mnoha druhů savců se feromony používají k optimálnímu načasování oplodnění [45] a lze se domnívat, že právě tomu, nebo pozůstatku, u lidí nasvědčuje závislost na menstruačním cyklu. Nicméně, pánové se neřídí pouze tímto signálem a hodně jich upřednostňuje vizuální vjem [45].
Takže, milé dámy, např. svůdný úsměv, pevné břicho, přiměřené komplimenty a nerýpání do svého muže nelze opomenout. Roztomilé zamávání na rozloučenou po rande je pouze jedna z mnohem účinnějších a spolehlivých zbraní ve vaší výzbroji, když už vám jde o to, jak ho zblbnout.
Luteinizační hormon
Nálada ženy se může měnit během menstruačního cyklu v návaznosti na změnu koncentrace určitých hormonů. Konkrétně estradiol a progesteron se vztahují k její náladě [134, 135]. Snad až příliš zjednodušeně řečeno, podílí se na uvolněnosti ženy a její přístupnosti k sexu. Zejména hladina estradiolu stoupá před ovulací.
Uvažujme modelový scénář. Koncentrace estradiolu je 175 pmol/l na začátku cyklu, ale postupně se dostane na 900 pmol/l dva dny před ovulací. Koncentrace luteinizačního hormonu (LH) vykáže prudký výkyv před ovulací. Výkyv koncentrace LH spouští ovulaci. Koncentrace LH bude 20 UI/l dva před, 40 UI/l jeden den před a 20 UI/l při ovulaci. Mezi oběma hormony je korelace, která se vztahuje k ochotě ženy nechat se oplodnit. Či-li mít sex:-)
Existuje článek, který ukázal, že extrakt z mužského podpaží má přímý efekt na výkyv koncentrace LH a na náladu ženy [168]. Ergo, bez respektování interní medicíny, prodejce feromonů může implikovat, že jím prodávaný feromon ovlivní hladinu LH a tím způsobí zvýšenou ochotu ženy k sexu. Jenomže vám tím jaksi zapomíná sdělit několik podstatných faktů.
Jde o to, že výkyv LH se dostaví jednou za menstruační cyklus, cca 28 dní. To, co se jim podařilo ovlivnit byla délka a načasování menstruačního cyklu [168]. Uvědomte si, že se tu bavíme o změnách podle osy x, tj. načasování, ne podle osy y, tj. ne podle koncentrace hormonu. A proto nevidím, jak by vám vůbec něco takového mohlo pomoci sbalit ženu na nějakém biologickém základu. Korelace není příčina a nevýznamná změna vyvolá, inu co jiného, než nevýznamný efekt.
Jako nedokonalou analogii si představte autobus se závadou na osvětlení. Mysleli jste si, že mu přestaly svítit přední světla? Omyl. Přestala mu svítit jenom jedna maličkatá žárovička dole v uličce mezi sedadly.
Navíc, účastnice testu [168] si čichly k extraktu každé dvě hodiny od osmi ráno do osmi večer po sedm dnů od začátku cyklu. Zjevně tak byly vystaveny mnohem větší koncentraci než bude žena, na kterou byste se snažili zapůsobit feromonem na sebe naneseným.
Nezapomeňte, až už jste žena či muž, co se stane, když uvěříte své magické pilulce. Když vám slíbí větší množství sexuálních zážitků, prostě je začnete sami vyhledávat. Doporučuji si přečíst něco o psychologickém triku zvaném Sebenaplňující se proroctví[169].
Účinná vzdálenost
Feromon se přenáší vzduchem, takže je pochopitelně otázka, na jakou vzdálenost feromon účinkuje. V podstatě se vzduchem přenáší chemické částice, které by potencionálně mohl cílový objekt zachytit a vyhodnotit.
Uvědomte si, že je hodně velký rozdíl mezi laboratorním prostředím a např. ulicí. Jedná se o rozdíl ve vlhkosti vzduchu, teplotě, jeho proudění, turbulence, koncentraci feromonů a jaké další látky jsou přítomné. Plus ještě musíte uvažovat, zda jeho šíření nebrání např. látka oblečení.
Pokud se prodejce rozhodne dávat nějaké informace o účinné vzdálenosti, pak se obvykle jedná o dvě varianty. Buď udávají vzdálenost za podmínek, kterou z výše uvedených důvodů nelze zaručit, anebo dávají příliš malou vzdálenost.
Např. do 90cm se odehrává většina osobních setkání. Do 30cm jde o velmi osobní setkání. Pokud ženu zaujmete např. vtipem, svými názory, historkou, apod. tak se s vámi bude bavit na vzdálenost menší než jeden metr. A prodejce feromonu se vám malou vzdáleností snaží nasadit brouka do hlavy, že to musí být feromonem, protože jste si jej aplikovali. Nemusí. Kouzlo malé vzdálenosti je v tom, že umožní prodejci zdůvodnit, proč vám ženy nepadají k nohám, jen co kolem nich projdete.
Enigma opět padla
Po přečtení detailů se nám vynoří komunikační schéma, co se vlastně signalizuje. Mimo ostatní signály, evoluce přinutila muže čestně vysílat informace o své (ne)plodnosti – androstenon. Žena copuliny stimuluje tvorbu androgenů, a tedy i produkci androstenonu. Pokud ho muž vyprodukuje příliš velké množství, je zamítnut. Podíváme-li se na článek "Evoluční biologie", nalezneme tam vysvětlení, proč tyto signály nejsou postačující podmínkou pro výběr partnera. Je v jejím zájmu, aby vybrala partnera vhodného pro výchovu potomků. Zde přichází ke slovu rozum. A tím se dostáváme k "Pohybové rovnici zájmu" – musíte projít jejím testem vaší fyzické přitažlivosti pro ni a musíte si být schopni udržet její zájem o vztah v kladných číslech.
Plánované rodičovství
Možná nejenom ženy beroucí hormonální antikoncepci napadla otázka, zda by např. právě estrogen nemohl mít vliv na vyhodnocování informací signalizovaných feromony. Kdyby hormonální antikoncepce vliv neměla, na výše uvedeném komunikačním schématu se nic nezmění.
Nyní však zkusme uvažovat opak a dostaneme dvě možnosti – buď se rozlišovací schopnost k interpretaci feromonového signálu zvýší, anebo sníží. Jestliže se snižuje, pak se přibližujeme stavu popsanému v [54] a je tak možné, aby ji neodradila negativní informace signalizovaná androstenonem [45]. Aneb placebo efekt je zpět na scéně.
V tomto případě by navíc hormonální antikoncepce fungovala i jako ochrana samotných mužů před následky jejich aplikace komerčně prodávaných feromonů. Tlumila by jejich efekt. Pochopitelně by šlo o ochranu pouze do určité doby. Kdybychom ideálně pominuli všechny ostatní možné vlivy a bavili se jenom v rovině chemických signálů, nelze vyloučit scénář, že svého partnera opustí v okamžiku, kdy se rozhodne mít s ním dítě. A protože vysadí hormonální antikoncepci, následně se jí vrátí schopnost správně interpretovat feromonový signál – včetně potlačeného vnímání jeho androstenonové složky.
Ale co když bude hormonální antikoncepce rozlišovací schopnost zvyšovat? Nebudeme-li se bavit o síle, ale o významu signálu androstenonu, pak ten nezávisí na průběhu menstruačního cyklu [45]. Je-li schopná signál interpretovat [54] a vy vysíláte zvýšené množství androstenonu, pouze zkracujete dobu potřebnou k tomu, aby vás odmítla. Navíc v tomto případě ještě můžeme usoudit, že se jedná o efekt kumulativní s efektem copulinů.
Jestliže hormonální antikoncepce nemá vliv, pak nemá smysl používat komerčně prodávané feromony už z dříve uvedených důvodů. A jestliže by ho měla, pak se k těmto důvodům přidávají další.
Nicméně, v současné chvíli si nejsem vědom jakéhokoliv vědeckého výzkumu, který by skutečně odhalil ověřitelné spojení mezi hormonální antikoncepcí a citlivostí na feromony. Ve skutečnosti jsem pouze zjistil, že estrogen ovlivňuje čichové ústrojí [45], ale ne vomeronasální orgán [71]. Ohledně rozchodů, zdá se, že ženy většinou přestanou užívat hormonální antikoncepci až po rozchodu, ne před ním [91].
Z těchto důvodů nebudu tvrdit, že obě spekulace jsou ověřenými fakty. V sociálních detailech, pouze bych vám vtisknul strach ze setkání s ženou, která bere hormonální antikoncepci, což normální muž nezjistí, pokud mu nedá férovou odpověď. Navíc by i v takovém případě mohlo dojít k chybám při odhadu budoucnosti možného vztahu. Oh ano, uměle navozený strach by byl skvělým nástrojem ke zvednutí poptávky po komerčním řešení. Smůla pánové, tohle já nedělám.
Další feromony a tajné přísady
Občas se setkáte s tvrzením, jak přípravek obsahuje sedm (nebo jiné atraktivně znějící číslo) různých feromonů. Co na to říci? Steroidy a de-facto bude platit to samé, jako u androsteronu. Například androstenedion byl zakázán pro své vedlejší účinky [68]. Jak by se vám líbilo například selhání jater? [69]
Těžko vyhodnotit účinnost tajných přísad, když vám pro jistotu neřeknou, které to jsou. Obvyklá praxe je taková, že alespoň trochu funkční sloučenina by se okamžitě patentovala. Jak jinak chtějí zabránit následkům průmyslové špionáže? To klíčovou složku míchá babička o půlnoci, sama ve své chaloupce v horách? Pokud slyšíte "Tajná přísada", máte všechny důvody se domnívat, že jde o podvod.
Pentagon
Svého času DARPA (grantová agentura Pentagonu) vypsala projekt na nesmrtící zbraně. Jednou z nich byla i možnost alespoň krátkodobě změnit sexuální orientaci nepřátelských vojáků a tak je demoralizovat [76, 77]. Jednoduše řečeno, chtěli u nich uměle vzbudit vzájemnou sexuální přitažlivost. Dle veřejně dostupných informací za 6 let po zahájení výzkumu do projektu napumpovali 7,5 miliónu dolarů, aby zjistili, že to nejde. Stačí zadat do Googlu klíčová slova: Pentagon, homo a bomb.
Vojenští stratégové by jistě našli i strategické využití s vyvoláním řízené sexuální vášně u civilního obyvatelstva. Začít se zesílením přirozené vášně je logický, výchozí krok na cestě k dosažení hlavního cíle.
Myslíte si, že i výše zmíněný Franta z Horní Dolní dal dohromady tým předních vědců, nebo že byl schopen do projektu investovat srovnatelné množství peněz? Ne, on si jenom koupil sériově vyráběný produkt.
Nicméně, prodejci zázračných vodiček vám budou tvrdit, že to jde, že zrovna oni vlastní tu zázračnou recepturu. Je tu však zásadní rozdíl. Pentagon se nemohl spoléhat na efekt placeba. Šlo jim o životy vlastních vojáků – kdyby jim je všechny postříleli, neměli by kým bojovat. Když vás ve válce zastřelí, nedostanete šanci na druhý pokus, jako když vás v baru některá odmítne. Pentagon potřeboval skutečně prokazatelné výsledky bez rušivých vlivů.
Ač je projekt nesmrtících zbraní stále zajímavý [70], podle dostupných informací se jim už tento výzkum nechce znovu oživit. Pokud by tedy některá z vodiček tak zázračně fungovala, nebyl by to snad pro ně pádný důvod ve výzkumu pokračovat? Podle mě byl ;-)
Citace
Všimněte si, že zmiňovaní prodejci za sebou nemají žádnou seriózní, vědeckou publikaci v impaktovaném časopise, která by potvrzovala jejich tvrzení. A není to proto, že by tyhle studie nikdo nedělal – viz snahy Pentagonu.
K propagaci se s oblibou používá popis vomeronasálního orgánu (VNO), jinak též známého podle svého objevitele jako Jacobsonův orgán [71]. Ten detekuje specifické chemické sloučeniny, které obsahují např. vůně, feromony, ale i další sloučeniny. Některé feromony je však možné detekovat i čichem. Ať už je tedy způsob, jakým tělo feromon registruje, jakýkoliv, podstatné je, jak ho vyhodnotí. A odpovídat popisem, jak se to stane, je pokus vyhnout se výše uvedeným faktům.
Když však prodejce přitlačíte, možná vás na nějakou vědeckou publikaci odkážou, pochválí ji a kdesi cosi. Doporučuji vám jít do důsledku, publikaci si prostudovat a zjistíte, že se v ní neříká to samé, co vám tvrdí; viz výše uvedený rozdíl mezi "naznačuje" a "platí". Můžete tak např. zjistit, že se sice jedná o účinky feromonů, ale např. na myši nebo termity. Anebo, že se tam píše, co říkám zde. Například [45] paradoxně doporučil jeden zastánce feromonů jako důkaz, že opravdu fungují a dělají, co inzeruje. To ovšem chlapec podcenil inteligenci čtenářů:-)
Výsledky prezentované prodejci bych rozdělil do čtyř kategorií. Řadím je sestupně podle účinnosti:
- fantasy výsledky – častá volba pro marketing těchto produktů
- teoretické výsledky – od této účinnosti dál už produkty nevypadají dostatečně lákavě
- výsledky dosažené v laboratorních podmínkách
- výsledky z praxe
Sem tam narazíte na pohádku, jak prodejce prováděl testy, aby vyloučil efekt placeba. Jenom tak nějak zapomínají zohlednit fakt, že pokud testovaný subjekt jakkoliv ví o testu, mění se vzor jeho chování, i když je mu podána neúčinná náhražka. Dále se v jejich testech vůbec nic neříká o jídelníčku a životosprávě testovaných subjektů, které ovlivňují vlastní produkci feromonů, jejich metabolismu, EQ, atd. Skutečně průkazný test, jakou roli hraje víra ve feromon, představuje u androstenonu uvedená tabulka, kdy všichni věřili, že se nejedná o test, ale že používají účinnou látku.
Svědectví uživatelů
Svědectví uživatelů zveřejňují dva typy Internetových serverů, časopisů, atd. Dělí se podle toho, zda je prodejci feromonů ovládají, či ne. Jistě je vám už jasné, jak diametrálně se budou texty lišit ve svých závěrech. Než tedy přistoupíme k médiím pod kontrolou prodejců, můžete se zkusit podívat např. na [72, 73].
Jedním z možných přesvědčovacích způsobů je přístup "doporučuje 9/10 zubních lékařů". Feromonový guru někde vyčte pár dobrých rad, které vám poradí*, protože on přece pomáhá ostatním. A až takto získá vaši důvěru, vyzná se vám ze své lásky k feromonům – jak jemu samotnému pomohli např. ke slečně Správné. Důvěru jest možné utužit prozrazením některé "důvěrné" informace, která už stejně prosákla na veřejnost. Např. že se feromony vyrábějí synteticky.
*Vhodně smíchejte, co chce zákazník slyšet a co funguje – velmi často dvě rozdílné věci. U prvních klidně citujte. Funkční rady však nejlépe prezentujte jako své dílo, anebo aspoň zkuste utajit, případně shodit, skutečný zdroj.
Stránky "miluji feromony" obsahují i svědectví uživatelů, kteří uvěřili efektu placeba a dál nepátrali. Ač si takových svědectví dokážu napsat kolik budu chtít, jen tak z fleku, některé opravdu psali různí lidé. Nemám jim za zlé, že zkusili něco, o čem se domnívali, že jim pomůže. Ani to, že neprovedli chemickou analýzu, neprostudovali kvanta odborné literatury, nebo že při testování důsledně nevyloučili všechny externí vlivy. Uvědomili si ale, co všechno tím podporují?
Mnohem zajímavější je se zeptat, jak je udržována pověst "funkčního" produktu. Představte si, že prodáváte na Internetu. Možností je spousta. Buď vůbec nepovolíte diskuzi, nebo jenom těm, kteří už zaplatili, anebo nasadíte cenzuru. S administrátorskými právy není nic jednoduššího, než smazat nepohodlné příspěvky, nejlépe beze stopy. Pokud by uživatelé příliš remcali, zakážete jim přístup na web. Preventivně můžete zakázat i klíčová slova – např. jméno konkurenčního produktu, název domény, kde jsou adekvátní informace... Je také vhodné nechat diskuzi rozběhnout, i když se pro příznivce feromonů nevyvíjí slibně. Protože pak zabráníte vkládat příspěvky lidem kladoucím inteligentní, tj. nepříjemné, otázky, a kdejaký chytrák se může blýsknout libovolnou hovadinou, kterou už mu nikdo nemůže vyvrátit, protože každému takovému pokusu bude důsledně zabráněno. Nebo můžete přikročit k editování cizích komentářů – administrátorská práva vám to hravě umožní. Ale hlavně, a to je důležité, nesmíte se zapomenout celou dobu tvářit slušně. Pokud někde ujedete, smažte to. Když vás někdo nachytá, chvíli počkejte a pak to v tichosti smažte. Kdyby nechtěli diskutovat, jak by jste si přáli, použijte více přezdívek a veďte diskuzi sami se sebou. Myslíte si, že takhle daleko by nikdo nezašel? No, nevylučoval bych to [62, 74, 75]. Ovšem tohle je na samostatný článek, ba přímo na příručku pro začínajícího diktátora.
Zákaznický test
Občas se můžete setkat s prodejcem, který se nezdá, že by vás chtěl o účinnosti feromonu přesvědčovat za každou cenu. Raději vám nabídne zákaznický test, ze kterého se máte dozvědět, zda pro vás má smysl kupovat jím prodávaný feromon. Okamžitě nás může napadnout, že je to příslovečná z nouze ctnost, protože každého by stejně nepřesvědčil. Nicméně, zůstaňme objektivní.
Zákaznickým testům je věnována vlastní sekce, protože se zdá, že vám kladou otázky, které by skutečně mohly odrážet např. stav vaší pokožky, a tedy mít nějakou vypovídací hodnotu. Protože je sem ale pochopitelně nemůžu vypsat všechny, natož i ty budoucí, nezbývá mi, než se omezit na slovní spojení „zdá se“. Na druhou stranu, není to podstatné. Ať už budete odpovídat na jakékoliv otázky, a jakkoliv, nemá to žádný vliv na výše uvedené. Stále bude platit, že čím větší koncentrace androstenonu, tím více ji budete odpuzovat [45]. A stále bude platit, že androstenol má příjemný pach pižma [17]. Než do 20 minut zoxiduje na androstenon [47].
Se svou znalostí sociálního inženýrství a psychologie [84, 89, 90, 96, 97] vidím tři možné přístupy, jak mohou být zákaznické testy namíchány. První z nich bych označil za naivní. Zvažme možnost, že by prodejce měl syndrom True Believer [96]. V takovém případě vám nelže, když tvrdí, že jím prodávaný feromon funguje, protože tomu sám věří, navzdory faktům sporným k jeho přesvědčení. Na rozdíl od zákazníka je u prodejce daleko větší pravděpodobnost, že bude konfrontován s vědeckými studiemi, které jeho tvrzení vyvracejí.
V případě naivního přístupu sestaví otázky testu podle systému své víry v princip fungování feromonů. Nebo bude ještě o něco více naivní, ale o to potencionálně nebezpečnější pro vaši peněženku. Může vám sestavit otázky podle svých zvyklostí osobní hygieny, stravování, atd.
Také můžeme zvážit scénář, kdy je prodejce podvodníkem, který velmi dobře ví, že feromon nefunguje tak, jak tvrdí. V zásadě má dva přístupy – orientovaný na pověst a orientovaný na zisk. V obou dvou případech mu pomůže statistika. Pamatujete si na trik Cold Readingu, kdy si měla myslet celé číslo od 1 do 10 a vy jste řekli 7, protože taková odpověď má statisticky největší pravděpodobnost? Zde by to fungovalo stejně. A je to ten samý princip, na kterém např. FBI sestavuje profil zločince, který mění identity, jimiž se prokazuje.
Orientován na pověst, otázky budou např. bodově ohodnoceny a největší počet bodů dostanou ti, kteří mají nejvíce shodných rysů se spokojenými zákazníky prodejce. To znamená, že všichni ti poukazující na neúčinnost feromonů budou slušně odkázáni na výsledek testu, že pro ně určen není, a proto s ním nemohli dosáhnout úspěchu. Iluze fair play je téměř dokonalá.
Orientován na zisk, pouze se změní kritérium, podle kterého vybere otázky do testu. Vybere takové otázky, na které se dostane poměrně hodně kladných odpovědí. A pro lepší iluzi fair play, se vyberou takové, u kterých lidé neočekávají, že by na ně odpověděli kladně. Protože pak to přece nemohl zmanipulovat, že? ;-)
Kombinací orientace na zisk i na pověst by mohlo být věkové omezení. Kladné odpovědi by vycházeli především takové věkové skupině, u které je největší pravděpodobnost, že to bude chtít zkusit tak jako tak, a zároveň má přijatelnou kupní sílu.
Jenomže, ono to jde ještě mnohem zákeřněji. Jednou z odvěkých lidských slabin je touha být milován, uznáván a obdivován ostatními. Do testu se tak mohou zapracovat otázky o vašich socializačních úspěších, které se mají dostavit po aplikaci feromonů. Pochlubíte-li se přezdívkou "hej ty", postěžujete-li si na ženy, které s vámi nechtějí nic mít bez zjevné příčiny atd., prodejce bude velmi dobře vědět, že už jste zřejmě dlouhodobě zoufalí. Tímto způsobem z vás dostal informaci, jak velkou má šanci vás ovlivnit. Protože pak už mu jenom stačí nabídnout to správně lákavé řešení, když ví, že jste natolik zoufalí, aby mu to prošlo. A vše se opět odehrálo pod roušku zdání fair play... A propó, všimli jste si, že během zodpovídání otázek jste jsi připomněli všechny ty křivdy, které se vám dějí, a že prodejce se prezentoval jako ten hodný, který vám chce pomoci?
Sociální dopady
Zaměříme-li se na komerčně prodávané feromony, každý z nich představuje nevýhodu. Fungují pouze a jen jako placebo, musíte ale věřit. Co jim však rád přiznám, některým efekt náhražky může pomoci konečně prolomit ledy a zažít úspěch. Nicméně, čím více androstenonu na nich zůstane, tím více si stěžují vlastní práci. A pokud ho bude příliš, nezachrání to ani efekt placeba.
Prodejci feromonů jsou schopni vám naservírovat řadu příběhů, které vás podle situace chytnou za srdce [47], pro ně nejlépe za vaši peněženku. Například, že ho vytoužená děva měsíc odmítala, až než použil feromony [62]. A už je jeho. Pokud to někdo vidí jako žádoucí průběh, nechť raději věnuje svůj čas studiu Teorie zájmu a zamyslí se, jaké mají takové děvy skutečné úmysly.
Jste-li v místnosti s více lidmi, jak dotyčná pozná, že zrovna vy jste ten pravý? Nepozná. Pokud ji ale dokážete např. rozesmát, nasbíráte mnohem více bodů a připíše je konkrétně vám.
Řekněme si to na rovinu: používání feromonů je snaha přinutit ženu, aby se do něj zamilovala více, než by bylo jinak možné s jeho vzhledem a chováním. Ideální způsob pro psycho, kteří ví, že by ji udělali šťastnou, a tak je OK ji přinutit, když je teď odmítá. Děkuji nechci. Chci ženu, která se mnou chce zůstat ze své svobodné vůle.
Feromony používá zakomplexovaný jedinec, který se bojí odmítnutí. Lákavá je myšlenka, že zvýšíte své šance, protože si ji stejně dokážete udržet i tak. A zase jsme u psycho.
Feromon není způsob jak získat slečnu Správnou a udržet si její zájem. Každá žena, která má sebeúctu, a chce proto rovnocenného partnera, odmítá slabocha bez sebedůvěry. Zneužívání naivity, či nevědomosti, ostatních je pod úroveň.
Shrnutí
Věda potvrdila, že feromony účinkují i na lidi. Ale nějak jsem už nedokázal najít vědecký konsensus, že by vám jejich exogenní aplikace zvýšila šance při seznamování, jak by se dalo snadno pochopit z prezentací prodejců feromonů.
J. V. Kohl v roce 2001 publikoval článek [45], kde uvedl, že téměř všechny studie potvrdily androstenon jako signál, který odpuzuje ženy. V článku ani není napsáno, že by snad nějaký jiný feromon zvýšil vaše šance v seznamování, když ho na sebe nanesete z externího zdroje.
V roce 2008 jsem si udělal vlastní průzkum článků o feromonech. Dospěl jsem k závěru, že vlastní akt aplikace feromonu z externího zdroje může působit v otázce seznamování jako placebo efekt. Pokud uvěříte, možná nastane placebo efekt, který vyvolá změny ve vašem chování, které možná zvýší šance na seznámení. Je tam zkrátka příliš mnoho možná, takže to nemůže fungovat vždy. U lidské paměti nastává efekt tzv. selektivní paměti, kdy jsou případy selhání nějaké zázračné metody zapomínány. Tento jev je dokumentován např. v manuálu psychologické manipulace Cold Readingu [84].
V roce 2010 vyšla kniha rozkrývající feromonový mýtus [170]. I ona provedla rozbor vědeckých článků a prakticky z ní vyplývá stejný závěr, ke kterému jsem nezávisle došel i já. Nicméně zmiňuje ještě dvě důležité věci. Jednak to, že řada testů feromonů byla špatně navržená, tudíž podle nich nejde dělat závěry. A jednak to, že výsledky řady testů publikovali lidé placení prodejci feromonů. Takový střet zájmů se medicíně projevuje např. jako ghostwriting.
Obávám se, že mi tak celkově vychází nelichotivý obrázek. Vědci neplacení prodejci feromonů nepozorovali, že by externí aplikace feromonů vedla k zvýšené úspěšnosti v seznamování na nějakém fyziologickém principu. Pokud by prodejci feromonů uvedli, že úspěšnost seznamování díky externí aplikaci feromonů je ve skutečnosti založena na placebo efektu, jejich zisky by se více než citelně propadly. Nemám tak důvod považovat vize předestřené prodejci feromonů za reálné.
Láska je darována, nemůžete si ji vynutit – Šeherezáda
PS: Už vidím komentář první reakce, a tak prodejce předběhnu. Sám jsem vědomě žádný komerčně prodávaný feromon nepoužil, jenom ty, které vyrobilo moje tělo. Ano, já vím. Vzhledem k zdrojům informací je to od nich naprosto scestná námitka. Navíc ani není možné se jejich používáním dobrat všech uvedených poznatků.
PPS: Jako u každého kritického článku i zde je problém s negativní reklamou. Pokud už tedy cítíte nutnou potřebu platit za vyzkoušení placebo efektu, ze zákona máte právo na reklamaci a feromony/afrodisiaka nemají žádnou vyjímku;-) Viz občanský zákoník a zákon na ochranu spotřebitele.