Víte, jak kohokoliv s neinformovanou myslí přesvědčit, že má špatnou paměť? Případně, jak mu pomocí dalších triků nakukat, že např. znáte jeho "psychiku" lépe než on sám?
Dejte mu přečíst odstavec Times New Romanem 12, zhruba tak na 1/4 A4, schovejte text a zeptejte se ho, jaké zněly např. první tři věty. Až na extrémní vyjímky nebude vědět. Na hodně lidí to funguje i s menším množstvím textu. Dokonce to pro požadovaný efekt nemusí být ani první odstavec, či věty, ale libovolný blok textu např. v nějakém článku, nebo odrážky v prezentaci.
Tak, a teď se podíváme na takovou malou, hypotetickou případovou studii. Např. se lidem rozhodnete prodávat zázračný přípravek, díky kterému se budou lépe soustředit při učení. Ale může to být i něco jiného, třeba jim namluvíte, že se nedokáží soustředit kvůli stresu. Fantazii se meze nekladou. A řekněme, že svým zákazníkům poodhalíte veřejné tajemství, že mozek ke své činnosti potřebuje glukózu. Načež zahrajete na bio strunu doporučením ovoce jako zdravého životního stylu. Tím pádem do svého přípravku zahrnete fruktózu, řekněme pro odborníky, že v poměru 1:1 :-)
A co se stane příště, až budete něco číst? Protože už bude člověk informovaný, že jde o nějaký test, tak si průměrný jedinec bude dávat větší pozor, co to vlastně čte, tj. stoupne šance, že si bude pamatovat. Jde o aplikaci psychologické manipulace známé jako Sebenaplňující se proroctví. A pokud byste konzumentovi přímo vy dávali něco přečíst, není nad to, dát mu přečíst něco, co už zná odjinud. Protože i kdyby si to nepamatoval, můžete ho pochválit za to, že už si lépe pamatuje obsah toho, co četl.
Je to unfér manipulativní technika.
A proto by vás nemělo překvapit, že nechybí v příručce psychologické manipulace zvané Cold Reading [84]:
If you do not care to check out the research, and I do not blame you, just try out your friends and family. Ask them to recall the opening words of the TV sitcom they have just watched, and not one of them will be able to tell you. Ask them to close their eyes and then describe what you are wearing, and very few will be able to remember the details (although women will do better than men). Many people cannot even say with certainty whether the numerals on their own watch are regular 'Arabic' style (1, 2, 3) or Roman (I, II, III). Or which way the head faces on their country's coins and stamps. Try asking people to describe basic details of pictures which hang on their walls and which they see every day. Most people cannot even recall the opening words of this paragraph (no cheating!).
This is no great disgrace. Most of us have never developed great powers of accurate recall because we do not need to. Life is complicated enough, and we take in just enough details to get by. I do it myself, and you probably do too.
The fallibility of human recall is not the problem.
The problem is the lack of awareness of this fallibility.
Obrázek: Disacharidová "makromolekula" zázračného přípravku zlepšujícího paměť. Žádejte ve své sámošce. Kontraindikace: v nadměrném množství za trvalé konzumace pomalu a nenápadně zabíjí.