Read about The Theory of Interest first, if you've come here because of women. Otherwise, check the table of contents. Despite model scenarios, you can lose some illusions here.

Pokud jste tu kvůli ženám, přečtěte si, o čem Teorie zájmu vlastně je. Jinak zkuste rovnou obsah. Ač uvedené jsou modelové situace, nedivte se, když tu přijdete o iluze.

Test nadpřirozených schopností  

Posted by SomeoneCZ in

Tak jsem byl požádán o názor, co si myslím o jistém testu nadpřirozených schopností. Viděl jsem, zíral jsem, článek sepsal jsem. Abych parafrázoval text skupiny Doga, "já si jen tak přemýšlím, nápady mi hlavou poletují".

Císařův pekař, pekařův císařVýhodou testu má být, že si nezávisle ověříte, zda máte, či nemáte nadpřirozené schopnosti. Provozovatelé testu vás ovšem nechají, ať si uděláte názor sami, neb oni se nesnaží dokázat, zda nadpřirozené schopnosti existují, či nikoliv.

Ehm. Jak si to mohu nezávisle ověřit, když si mám udělat názor sám? To přece nejde, protože buď jsem nakloněn věřit v existenci nadpřirozena, nebo nejsem. A to například proto, že jsem dostatečně obeznámen s příslušnou literaturou - např. o psychologické manipulaci zvané Cold Reading [84]. Kdo ji nezná, nechť si ji okamžitě přečte a dozví se, jak lze předvídat budoucnost.

Ehm podruhé. Chápu, že když se hodláte uchytit v nadpřirozeném businessu, tak asi nebude ve vašem nejlepším obchodním zájmu názorně ukázat "vo co gou" – tj. nebudeme se snažit předvést, že si lze úkazy, lidem dobré vůle považované za nadpřirozené, vysvětlit přirozenou cestou. Přijde mi však docela kuriózní, že mě testují na nadpřirozeno, aniž by měli oficiálně jasno v tom, zda existuje, či nikoliv.


Nejspíš jsem byl požádán o review, protože se ohánějí matematikou. Dostanete n otázek, který vás mají otestovat – tj. správně odpovíte m otázek, kde n>=m>=0. Čím více otázek, tím menší šance, že jich většinu zodpovíte správně – zní jejich úvaha. Eh, co to plácám – předpovíte. Takže vysokého skóre v tomto testu dosáhnou jenom lidé s nadpřirozenými schopnostmi.

Třetí ehm. Takže pokud bychom opravdu chtěli postupovat striktně matematicky, tak si nejprve ujasníme, že jde o pravděpodobnost správné odpovědi dle systému. Ale k tomu za chvíli…

Abyste si mohli udělat test, nejprve zaplaťte mírný registrační poplatek. A to proč jako? Co mi brání, vzít si tužku, papír a napsat na něj toho a toho dne, v tolik a tolik hodin se stane to a to. Mám to zadarmo a zcela objektivní. Jenže, takové předpovědi jsou jaksi mimo možnosti předpovídačů věcí příštích [112]. Tak vám alespoň předpovídám, že tenhle článek dočtete až do konce.


Co by to ovšem bylo za test, kdyby v něm chyběl generátor pseudonáhodných čísel. To proto, aby se mohly náhodně generovat otázky a odpovědi. Jest důležitou vlastností, aby některé číslo nebylo generováno častěji než jiná. Páč by si toho nějaký nekalý živel mohl všimnout, pořád ho dávat a dostávat tak lepší hodnocení.

Ehm už předposlední. Asi by těm testerům měl někdo vysvětlit, že když je generátor pseudonáhodný, tak není náhodný. Programátoři si blahé paměti vzpomenou na randseed.

Ehm No.5 Když už tam mají tolika matiky, taky nám mohli prozradit, že se snaží o rovnoměrné rozdělení. Nejspíš to bude přísně střežené knovv-hovv… Takže nekalý živel se akorát nebude orientovat na čísla, která padají často, ale na ty, která ještě nepadla. Inu, maj to fakt promyšlený do detailu.

No brávo.


Obrázek: Jeho císařská milost Rudolf II. v podání Jana Wericha kontroluje progres alchymistického výzkumu. Druhý zprava Jiří Plachý jako magistr Kelly.

This entry was posted on Thursday, March 19, 2009 at 5:58 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 komentářů

chyba ve slovíčku "progress" je záměr? "progres" je totiž špatně ;-)

March 20, 2009 at 8:19 AM

Jj, záměrně stejně jako knovv-hovv.

March 20, 2009 at 9:31 AM

Takovýchto podvodníků jsou dnes tisíce. Matematika se vysvětluje úplně vše :-) Existují dokonce i odvětví křesťanství, kde se existence boha vysvětluje matematikou. Další příklad - Pí voda :-D http://www.pi-voda.cz/
Další články - http://www.sysifos.cz/

April 15, 2009 at 6:25 PM

K Pí-vodě je dobrý tenhle článek se stanoviskem Státního zdravotního ústavu.

Předmětem ověření SZPI byly však pouze podmínky výroby balené vody podle zákona o potravinách. Voda byla přitom deklarována jako obyčejná balená pitná voda; žádné zvláštní ("pí") vlastnosti nebyly předmětem posouzení či ověření ze strany SZPI.

Tak trochu mi to připomíná lékařské osvědčení o účincích feromonů v tom smyslu, že nevyvolávají podráždění pokožky:-)

April 15, 2009 at 7:30 PM

Post a Comment